Najczęściej czytane lekcje

Naświetlenie Przysłona i głębia ostrości Migawka Zanim naciśniesz spust migawki Tajemnica dobrego zdjęcia

Ostatnie newsy

Sony World  Photography Awards

Sony World Photography Awards

Dodano 2013-03-21 05:00 przez admin
W konkursie World Photography Organisation 2013 opublikowano nominacje do nagrody Sony World Awards.. Spośród 55.000 zdjęć nadesłanych przez amatorów w formule "open" wybrano 10 finalistów. Zapraszamy do obejrzenia i do głosowania na: www.worldphoto.org

Smithsonian Photocontest za rok 2012

Smithsonian Photocontest za rok 2012

Dodano 2013-03-12 02:05 przez admin
Ogłoszono finalistów do tytułu najlepszych zdjęć 2012 roku na świecie. Oszałamiające zdjęcia, które powinny się stać wzorcami doskonałości pod względem kompozycji, uchwycenia właściwego momentu i czystości obrazu. Można też jeszcze na nie głosować, ale przede wszystkim warto popatrzeć na mistrzów..
Więcej... --> kliknij na tytuł niniejszego newsa

Forum dyskusyjne

Dyskusje o lekcjach

Autor: admin » 2010-12-18 05:31

Strona: 12»
Data dodania: 2010-12-18 05:31
Niestety w tym dziale o lekcjach, posty mogą wpisywać tylko nasi studenci, do czego gorąco zachęcamy. Zależy nam na klarowności artykułów i wykładów. Wszystkie uwagi są dla nas bardzo cenne i obiecujemy je wdrażać.

Data dodania: 2011-09-23 15:35
W temacie Format i Rownowaga jest mowa o tym ze i tu cytat \'umiejentne rozlozenie koloru moze wyrownac asymetryczne polozenie danego przedmiotu w przestrzeni...\'
to w jaki sposob rozlozyc ten kolor? skoro w wiekszosci przypadkow fotografujemy juz zastane kolory i nasze mozliwosci sa ograniczone.

Pozdrawiam Kris

Data dodania: 2011-09-29 22:08
Nie do końca. W przypadku, gdy zdjęcie jest aranżowane fotograf ma istotny wpływ na to. Można doświetlić jakiś element sceny światłem białym lub barwnym, aby ten element uwypuklić.
W sytuacji zastanej, reportażowej, ta metoda jest także stosowana, bo doświetleniem da się sterować przez przysłonięcie fragmentu sceny. Ale częściej stosuje się zmianę pozycji aparatu, aby elementy znalazły się na właściwym miejscu w kadrze. Wszystko zależy od sytuacji.

Data dodania: 2011-10-03 13:01
Sytuacji i wiedzy :)

Data dodania: 2011-11-22 14:54
Witam ! Czy ktos moze mi pomoc?

W temacie kompozycjia barwna zdjecia jest zadanie w ktorym trzeba wykonac zdjecie w barwach zafałszowanych wykorzystując jednocześnie różne typy źródeł światła. Rozumiem ze chcac zafalszowac baryw mozemy to zrobic za pomoca WB, ale co znaczy rozne typy zrodel swiatla???

Bo jedyne co przychodzi mi na mysl to,np zachmurzone niebo.
Skad wziasc inne typy zrodel swiatla w ciagu zachmurzonego dnia???

Czy mam szukac np estrady koncertowej albo wesolego miasteczka i wykorzysztac zastane tam swiatlo w polaczeniu z pochmurnym swiatlem dziennym?

Czy ktos moze mi to wytlumaczyc please?

dziekuje

Data dodania: 2011-12-17 12:21
Barwy zafałszowane to np oświetlenie spowodowane przez neon, reklamę, albo chociażby światło sodowe z latarni, jakie bywają na ulicy. Nie ma naturalnego koloru, bo ma bardzo diużo żółtego a nic niebieskiego.
Światło klasycznej żarówki w zasadzie uznajemy za naturalne, bo jest jednym z dwóch spotykanych oświetleń w świecie człowieka, poza słonecznym i nieważne, czy słońce, czy zachmurzenie. Oba mają pełne widmo, ale trzeba pamiętać o balansie bieli.
Można jeszcze też korzystać z oświetlenia zafałszowanego przy występach estradowych, w klubach, w teatrze, gdzie oświetleniowcy stosują setki wymyślnych efektów.
Wesołe miasteczko? Czemu nie?

Pomysłow jest sporo, jak się lekko zastanowić...
Filtry barwne raczej odradzam, bo całość sceny jest sprowadzana do pasma przepuszczanego przez filtr. A to nie to samo, co różnorodne światło oświetlające.

Pozdrawiam :)

Data dodania: 2011-12-19 12:25
Dziekuje za pomoc, naprawde przydatna:) ale zanim nadeszla to postanowilem troche poszperac :) choc wystarczylo sie dokladniej przyjrzec tematowi w ktorym jest to opisane, no ale jak wiadomo, patrzymy a niewidzimy! :)
No wiec odszukalem te nieszczesne w moim przypadku zrodla swiatla i tak po koleji mamy; swiatlo sloneczne, sztuczne zarowe, fluorescencyjne, wyladowcze.
I tu nalerzy wspomniec to o czym napisalas. Czyli ze wiekszosc sytuacji oswietleniowych,wywolana jest swiatlem zarowym emitowanym przez plonaca lub zarzaca sie materie a to jest wspolna cecha takich zrodel jak slonce i zwykla zarowka. Czyli oba uznajemy za naturalne. Natomiast pozostale zrodla beda wykazywac zafauszowanie w bawach o odcieniach trudnych do do przewidzenia. (jak dobrze ze istnieja ksiazki:) )
No wiec do dziela, teraz juz chyba nie bedzie problemow z zadaniem :D

Chcialem jeszcze dodac ze szukajac zrodel swiatla wystarczy uruchomic funkcje WB w aparacie i tam wszystko jest pieknie pokazane
Pozdrawiam :)

Data dodania: 2012-05-22 11:24
Czesc :)
chcialbym zadac pytanie i moze wspolnie sie nad nim zastanowimy.
Mam ich duzo wiecej tak naprawde ale moze jedno na poczatek wystarczy (chodz na prawde jest ich kilka ale dotycza jednego).
Uzycie lampy blyskowej przy reportazu i portrecie w plenerze. Pytania dotycza tematow; Reportaz i Portret w plenerze.

W temacie reportaz jest wzmianka o uzyciu lampy blyskowej w celu rozjasnienia cieni, ktore powstaja gdy fotografujemy pod slonce.

W temacie portret w plenerze natomiast jest mowa, ze przy wystepowaniu duzych kontrastow redukujemy je tez za pomoca blysku.

A pytania moje sa takie,

-czy poziom energi blysku wstawiamy tak samo w obu przypadkach?(nizszy od poziomu swiatla slonecznego)

-czy w obu tych przybadkach chodzi dokladnie o to samo, czyli o zredukowanie kontrastow?
a jesli juz jestesmy przy kontrascie, to czy zawsze dążymy do jego zredukowania? jesli tak to dlaczego?

-czy lampa (ta w aparacie) jest w stanie dostatecznie poradzic sobie w takich sytulacjach.Wiedzac ze nie posiada zbyt duzej enargii blysku, czy nie lepiej uzyc plaszczyzny odbijajace.

Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi :)
Kris

Data dodania: 2012-07-30 12:35
Witajacie :)

Chcialem was zapytac o dwie rzeczy w temacie Kompozycja Barwna.

Pytanie 1 - w jakim stopniu temperatura barwna wplywa na koncowy efekt koloru na zdjeciu?

Pytanie 2 - Czy warto jest stworzyc swoja wlasna baze kolorow bazujaca na wlasnych odczuciach?

Pozdrawiam Kris

Data dodania: 2012-08-30 11:20
Witam wszystkich forumowiczow ;D

Tym razem szukam odpowiedzi na jedno pytnie dotyczace zakresu dynamiki matrycy.
Wiedzac ze zakres dynamiki zawiera sie w pewnej skali od-do, a wszystko co znajduje sie po za ta skala bedzie brakiem szczegolow w jasnych i ciemnych obszarach, prawda?

Wiemy tez ze aparat dobiera tak ekspozycje aby zmiescic sie w tym zakresie , natomiest nie zadecyduje za nas o kratywnosci. Majac wiec obliczona przez aparat wyjsciowa ekspozycje, mozemy zmieniac wartosc przyslony, czasu naswietlania lub ISO w celu np uzyskania malej glebi ostrosci. MOzna tu jeszcze dodac, iz te wartosci sa wspolzalezne od siebie i przesuwajac jedna wartos w dol druga musimy przesunac w gore o taka sama dzialke EV.
I fajnie mamy dobrze naswietlony i kratywny kadr!

ale jesli aparat obliczyl nam ekspozycje a my zmieniajac wartosci przyslony, czasu lub ISO, powinnismy otrzymac tak samo naswietlony kadr (ale kratywny) to skad biora sie przeswietleni i niedoswietlenia? czy istnieje jakas umowiona granica zmiany tych wartosci, np o 2-3 dzialki EV i koniec, czy moze istnieje jakis inny powod tych przeswietleni i niedoswietlen?

Pozdrawiam serdecznie i czekam na wasze odpwiedzi :D
Kris

Strona: 12»