Najczęściej czytane lekcje

Naświetlenie Przysłona i głębia ostrości Migawka Zanim naciśniesz spust migawki Tajemnica dobrego zdjęcia

Ostatnie newsy

Sony World  Photography Awards

Sony World Photography Awards

Dodano 2013-03-21 05:00 przez admin
W konkursie World Photography Organisation 2013 opublikowano nominacje do nagrody Sony World Awards.. Spośród 55.000 zdjęć nadesłanych przez amatorów w formule "open" wybrano 10 finalistów. Zapraszamy do obejrzenia i do głosowania na: www.worldphoto.org

Smithsonian Photocontest za rok 2012

Smithsonian Photocontest za rok 2012

Dodano 2013-03-12 02:05 przez admin
Ogłoszono finalistów do tytułu najlepszych zdjęć 2012 roku na świecie. Oszałamiające zdjęcia, które powinny się stać wzorcami doskonałości pod względem kompozycji, uchwycenia właściwego momentu i czystości obrazu. Można też jeszcze na nie głosować, ale przede wszystkim warto popatrzeć na mistrzów..
Więcej... --> kliknij na tytuł niniejszego newsa

15. Fotografia krajobrazowa

Dodano 2010-12-05 15:06 przez admin

 

Fotografia pejzażowa była i jest jednym z bardziej istotnych działów.


Jedno z pierwszych zdjęć, widok z okna pracowni  Josepha Nicéphore Niépce'a, jest  historycznym przykładem  zdjęcia pejzażowego.

Wynalazek George'a Eastmana przyczynił się do powstania nowego zjawiska społecznego - amatorskiej twórczości fotograficznej, w której fotografia pejzażowa zawsze zajmowała ważne miejsce.

 


Warunki, pora roku, pogoda, miejsce zwykle narzucają nam  tematy do fotografii pejzażowej. Jak  się okazuje, są  pewne  kanony, które ułatwiają nam  podjęcie decyzji co i JAK  warto fotografować. Bo w przeciwnym razie  zdjęcia nie będą ciekawe i cały  wysiłek pójdzie na marne.

Częstym przypadkiem w życiu fotografa to zdjęcia robione w trakcie  podróży, gdzie nie  będzie okazji  wrócić, powtórzyć, zaczekać na zmianę  pogody czy porę  dnia. Ta lekcja podpowie nam,  w jakich warunkach, CO warto  fotografować, aby uzyskać dobre  efekty. Poniżej znajdziesz opisy sytuacji, w jakich  dopracowano się  techniki  robienia udanych, znakomitych  zdjęć nawet najprostszymi aparatami. Trzeba  tylko  trochę wysiłku i wiedzy.

 

NIZINY

Należą do najtrudniejszych tematów zdjęć krajobrazowych. Monotonny, płaski horyzont przy wypoziomowanej kamerze znajduje się dokładnie w połowie obrazu. Przy bezchmurnych niebie nad horyzontem znajduje się czysty pas białego papieru. Znalezienie głównego motywu, wokół którego zostanie zbudowany przyszły obraz, należy do najwyższych umiejętności. Na terenach o wysokiej kulturze rolnej dobrymi motywami są różnobarwne obszary dojrzewających zbóż. Dogodną porą jest koniec czerwca i początek lipca, kiedy łany zbóż przypominają bezkresne przestrzenie morskie.

W lekko pofałdowanym terenie wzniesienia stają się dogodnymi punktami zdjęciowymi, pozwalającymi ogarnąć wzrokiem większy obszar. Skierowanie obiektywu w dół ułatwia kompozycję zdjęcia. Niebo zajmuje 1/3 część kadru, a pola z różnymi uprawami tworzą abstrakcyjne formy geometryczne. Jeśli zdjęcia wykonujemy tuż po letniej burzy, powietrze oczyszczone z drobin kurzu na największą przejrzystość i świetlistość, którą można podkreślić na zdjęciach czarno-białych jasnoczerwonymi filtrami.
W  aparatach cyfrowych rzadko  mamy możliwość  korzystania z  filtrów barwnych, ale chociaż czasami spróbujmy zerknąć na  pejzaż przestawiając  się na opcję czarno – białą. Zobaczymy efekty, których nawet się  nie spodziewamy.

 

 

Dobrym okresem zdjęciowym na terenach równinnych jest przedwiośnie. Jest to okres w którym pogoda wykazuje wielką zmienność, przez ciężkie ołowiane obłoki przedzierają się promienie słoneczne. Pozostałości śniegu na polach oraz niewielkie oczka wodne z roztopionego śniegu jasnymi, nieregularnymi pasmami ostro kontrastują z ciemną barwą ziemi. W pobliżu rzek tworzą się rozlewiska. Woda, rozlana po uprawnych polach odbija barwy  nieba. Pod koniec kwietnia na łąkach pojawiają się pierwsze kwiaty, by zmienić się w następnym miesiącu w różnobarwne kobierce.


Na terenach przemysłowych dominującym elementem krajobrazu stają się zakłady produkcyjne. Ten temat można traktować wielorako - jako zwycięstwo człowieka nad naturą lub przeciwnie, ukazując katastrofalne skutki degradacji środowiska naturalnego. W pierwszym przypadku materiały barwne i słoneczne dni mogą okazać się niezbędnymi narzędziami fotografa, w drugim technika czarno-biała może być bardziej przydatna w tworzeniu katastroficznych pejzaży.

 

PRZYRODA

Tereny starorzeczy są wdzięcznymi regionami dla fotografa. Plątanina ścieżek wodnych i bogata roślinność nadbrzeżna jest naturalną siedzibą wielu różnych ptaków. Najlepszym okresem zdjęciowym jest wczesna wiosna  z delikatną zielenią roślin i "polska, złota jesień" z całym przepychem ciepłych barw. Częstym motywem w tym czasie są klucze ptactwa zbierającego się do odlotu do ciepłych krajów, fantazyjnymi wzorami pokrywające niebo.

 

 

PEJZAŻ NADMORSKI

Warto pamiętać, że nad morzem sprzęt fotograficzny narażony jest na dwa duże niebezpieczeństwa: pierwszym jest słona morska woda, drugim piasek.. Wymaga to stosowania odpowiednich toreb na sprzęt. Popularne torby tekstylne nie chronią przed piaskową inwazją.  Warto zaopatrzyć się w  małą,  szczelną plastikową torbę lub saszetkę z zamkiem.
W przerwach między zdjęciami nie kładziemy sprzętu bezpośrednio na piasku, wymianę obiektywów ograniczamy do niezbędnego minimum. Na plaży doskonale się sprawdza zasada, że im mniej sprzętu mamy w torbie, tym lepsze wykonujemy zdjęcia. Po zakończeniu zdjęć i powrocie z plaży przedmuchujemy obiektywy i korpus aparatu.
Tyle o przygotowaniach.

Zdjęcia morza bardzo przypominają zdjęcia z terenów równinnych. Bezkresny obszar spokojnej wody sam w sobie jest ciekawym obiektem, jednak na zdjęciu wypada to nienajlepiej.
 

Jeśli za punkt zdjęcia wybraliśmy poziom plaży, to na pierwszym planie otrzymujemy żółty pasek piasku, na drugim niebieskozieloną wodę, na dalszym błękit nieba. Tak bywa w letnie miesiące - słoneczna, bezwietrzna pogoda jest rajem dla plażowiczów, nienajlepszą porą dla fotografów-pejzażystów. Stojące wysoko słońce powoduje powstawanie wielkich kontrastów świetlnych, a wielka powierzchnia plaży zachowuje się jak ekran odbijający.

 Wczesnym rankiem i późnym popołudniem oświetlenie jest mniej kontrastowe, bardziej przyjazne. Zachód Słońca nad morzem jest czymś wspaniałym, ale jednocześnie tak obfotografowanym, że tylko nielicznym udaje się wykonać zdjęcie wykraczające poza banał. Znacznie większe możliwości stwarza wczesny świt i wschód Słońca, wymaga to jednak bardzo wczesnego wstawania.

 

Aby odejść od sztampowych  fotografii  poszukajmy niestandardowych  punktów widzenia, przez co zdjęcia nasze będą  bardziej intrygujące.

Na wybrzeżach klifowych znacznie łatwiej o dogodny punkt widzenia kamery. Kilkunastometrowe przewyższenie pozwala objąć większą przestrzeń, a stosowanie obiektywów o skrajnych ogniskowych pozwala osiągnąć nieoczekiwane efekty.

Obiektywy typu "rybie oko" pozwalają ogarnąć wielką część horyzontu. Oddawanie przez te obiektywy linii prostych w postaci łuków powoduje, że równa linia horyzontu zaczyna falować, a stopień krzywizny jest tym większy, im bliżej brzegu kadru została umieszczona jego linia. Gwałtowne zmniejszanie się skali odwzorowania obiektów oddalonych od kamery powoduje, że elementy pierwszoplanowe nabierają gigantycznych wymiarów, a pełna ostrość wszystkich elementów obrazu podkreśla wrażenie głębi obrazu. 

Obiektywy  o bardzo długich ogniskowych są bardzo przydatne przy zdjęciach wschodów i zachodów Słońca. Jeśli zdjęcie wykonujemy obiektywem standardowym, to Słońce ma na końcowym obrazie średnicę zaledwie kilku milimetrów, wybranie obiektywu 300-500 lub zastosowanie zooma powoduje znacznie jego powiększenie. Wtedy przynajmniej  Słońce stanie się elementem  zdjęcia a nie  kropką zaświetlającą  jego treść.

 Przy zdjęciach tego typu istnieje duży problem ekspozycyjny - jeśli określamy naświetlenie na partie nieba, to woda i pozostałe miejsca są czarne - jasna może być tylko smuga światła odbitego na wodzie. Przy bardzo krótkich czasach naświetleń, wynikających ze stosowania zdjęciowych materiałów wysokoczułych, smuga to może zmienić się w pojedyncze refleksy. Określenie naświetlenia na podstawie miejsc słabiej oświetlonych, powoduje sytuację odwrotną - ciekawy rysunek lekko lub bardziej pomarszczonej wody  i jasny pas u góry obrazu.

Trzeba się zdecydować jaki efekt będzie ciekawszy i do tego dostosować  ustawienia aparatu.
Dobrym rozwiązaniem są filtry połówkowe - szare filtry pozwalają wyrównać różnice oświetleniowe, kolorowe - wprowadzić nowe barwy do obrazu. Stosowanie niebieskich filtrów konwersyjnych czy przełączanie  ustawień na różne rodzaje światła (sztuczne, zachmurzenie etc.) przy wschodach i zachodach Słońca jest niecelowe. Poprawiają reprodukcję barw, ale bezpowrotnie niszczą klimat tej pory dnia.
Dlatego  należy skupić się na atmosferze i nastrojach, które padające światło właśnie w tej chwili wywołuje.

Im dalej od lata, tym morze coraz bardziej pokazuje swoją potęgę. Pora jesiennych i zimowych sztormów jest dla turystów mało atrakcyjną, dla fotografów - znakomitą.   

 

GÓRY

W wielu zdjęciach pejzażowych góry występują na dalszym planie. Są także głównym motywem zdjęć, na których będą występować bądź ich stoki, bądź tylko same szczyty i niebo nad nimi. Jeśli wybieramy się na wycieczką w wysokie góry, nie zapominajmy o niezbędnych środkach ostrożności. Góry, mimo całej swojej urody, potrafią być groźne. Samodzielne wyprawy w wysokie partie gór, obfitujących w wiele pięknych widoków, nie należą do bezpiecznych. Samodzielne próby zdobywania gór krętymi podejściami przez niedostępne skały mogą zakończyć się tragicznie. Dlatego nie warto ryzykować zbytnio dla ciekawszego ujęcia. Góry mają tak wiele fantastycznych kształtów, że miejsca do ciekawego ujęcia znajdziesz co krok.

W górach może być bardzo zimno nawet w środku lata, załamanie pogody może nastąpić nagle i nieoczekiwanie. Podobne nieprzyjemności mogą dotyczyć także sprzętu. Nagłe obniżenie temperatury może doprowadzić do sytuacji, w której elektroniczne cacka początku XXI wieku oślepną wskutek  gwałtownej utraty energii przez baterie zasilające elektronikę aparatu. Rozsądnym zabezpieczeniem przed taką sytuacją są zewnętrzne pojemniki na baterie zasilające, które dzięki przechowywaniu w kieszeni fotografa mają normalną temperaturę pracy.

Elektroniczne kamery powinno nosić się pod wierzchnią odzieżą, a wyjmować bezpośrednio przed wykonaniem zdjęcia. Kamery mechaniczne doskonale sprawdziły się w pracy na dużych wysokościach przy ujemnych temperaturach otoczenia.
Góry rozpościerają przed fotografem wielkie możliwości. Mogą występować na pierwszym lub dalszym planie. Również dobrym miejscem są stoki górskie. Przełomy rzek i wąwozy także dostarczają wielu interesujących motywów. Przy spojrzeniu z wysokich zboczy do naszych oczu docierają piękne widoki. Wykonując zdjęcia, łatwo dać się zwieść dzikiej urodzie górskich przestrzeni - ich bezmiar, przytłaczający w rzeczywistości, na zdjęciu może sprawiać nieciekawie wrażenie.

Dobór właściwego kąta widzenia obiektywu w wielu przypadkach może być czynnikiem decydującym. Szerokokątne obiektywy podkreślają przestrzeń, ale oddając dalsze przedmioty w coraz mniejszej skali powodują, że ogromny łańcuch skalistych skał zmienia się w cieniutkie, ledwo majaczące na zdjęciu, pasemko. Obiektywy długoogniskowe zacieśniają przestrzeń, powiększają wymiary odległych skał zagęszczając perspektywę.

Jeśli góry są elementem dominującym w zdjęciu,  wprowadzenie na pierwszy plan elementów o wymiarach znanych odbiorcy zdjęcia, może podkreślić ich wielkość i potęgę. Takimi elementami pierwszoplanowymi mogą być ludzie, szałasy pasterskie czy drzewa lub kwiaty. Górskie stawy, odbijające dalekie szczyty, są także dobrymi motywami pierwszego planu.


Istniejąca między aparatem a obiektem przestrzeń powietrza wypełniona jest drobinkami pary wodnej i pyłów, które silnie pochłaniają promieniowanie krótkofalowej części widma. Na zdjęciach czarno-białych prowadzi to do zmniejszenia ostrości i rozbielenia dalszych planów, na zdjęciach barwnych zaczyna w tych partiach dominować zimny, nieprzyjemny fiolet.

W wysokich partiach gór duża ilość promieni ultrafioletowych ma wpływ na naświetlenie materiałów zdjęciowych. Wszystkie materiały zdjęciowe wykazują większą reakcję na ten zakres promieniowania niż czujniki światłomierzy. Prowadzić to może do błędów ekspozycyjnych,

 Poprawę jakości obrazów można uzyskać stosując filtry ultrafioletowe lub polaryzacyjne. Jedne i drugie powinny być wysokiej jakości, co gwarantują tylko filtry zdjęciowe najlepszych wytwórni. Filtry kiepskiej jakości wpływają wprawdzie korzystnie na samopoczucie fotografa, nie poprawiają jednak jakości zdjęć.

Lepiej przyjąć zasadę wykonywania zdjęć bez filtrów z wszystkimi konsekwencjami stąd wynikającymi niż zakładać kiepskie płytki. Za to  trochę obniżyć wartość ekspozycji o 1/3 działki w celu korekcji działania  ultrafioletu.

Przy stosowaniu filtrów polaryzacyjnych ważny jest również kąt padania promieni słonecznych, oświetlających góry. Najlepsze wyniki osiągamy przy kącie zbliżonym do 90º. Również ciekawe efekty można uzyskać w fotografii czarno-białej, stosując filtry pomarańczowe i jasnoczerwone, uwydatniające obłoki na mocno przyciemnionym niebie.

  

PEJZAŻ MIEJSKI

Należy do rzadziej uprawianych gatunków zdjęć krajobrazowych. W tym typie pejzażu odpada jeden z ważnych czynników motywacyjnych - radość odkrywania nieznanych ziem. Miasto jest terenem dobrze znanym, mniej romantycznym, a tym samym mniej pociągającym. W przeciwieństwie do innych gatunków pejzażu, pory roku mają tu mniejszy wpływ, niż w innych dziedzinach fotografii pejzażowej. Kaprysy aury są mniej uciążliwe, chociaż stan pogody określa charakter wykonywanych zdjęć.

 

Zadziwiającym faktem jest, jak duża ilość zdjęć miasta wykonywana jest w godzinach późno wieczornych lub nocnych, kiedy tematem głównym stają się światła wielkiego miasta.

Gęsta zabudowa miejska niesie ze sobą dwa podstawowe utrudnienia - trudność wyboru odpowiedniego miejsca ustawienia kamery i cienie budowli, rzutowane na ulice i inne obiekty. O ile pierwsza trudność jest w miarę możliwa do przezwyciężenia, to w drugim przypadku, zwłaszcza w miesiącach późnojesiennych i zimowych, do niektórych obiektów Słońce nie dociera, a ulice wzdłuż wysokiej zabudowy zamieniają się w ciemne tunele. Kontrasty świetlne między miejscami oświetlonymi bezpośrednimi promieniami słonecznymi a zacienionymi są tak wielkie, że tylko na czarno-białych materiałach zdjęciowych dużego formatu i tylko przy precyzyjnym naświetlaniu i obróbce można otrzymać szczegóły we wszystkich partiach obrazu. 


      

   
W fotografii miasta, ze względu na różnorodność stylistyk i tematyk wykorzystujemy wszystkie typy materiałów zdjęciowych.

Rozwiązaniem może być też  ograniczenie pola widzenia aparatu tak, aby nie tracąc tematu skadrować strefy o w miarę podobnym oświetleniu.

Obiektywy o krótkich ogniskowych są bardzo przydatne w miejscach z małą możliwością odejścia kamery do tyłu.

Zabudowa miejska ma także swoje zalety. Jedną z nich jest względna łatwość znalezienia punktu fotografowania innego niż poziom ulicy. Za optymalną wysokość dla niewysokiej zabudowy można uznać poziom pierwszego piętra, dla zabudowy wysokiej - odpowiednio wyższy. Przy wykonywaniu zdjęć bardzo wysokich budynków najkorzystniejszy jest punkt widzenia, znajdujący się na połowie fotografowanego obiektu. Wysokie budowle użyteczności publicznej pozwalają na wykonywanie zdjęć niemal z lotu ptaka. Każde większe miasto ma w swoich zbiorach swoją panoramę, wykonywaną w różnych czasach i na różnych etapach rozwoju sztuki fotograficznej z najwyższego w danym momencie punktu miasta.

 

Ulubionymi motywami pejzażu miejskiego są rejony starej, historycznej zabudowy, wielkie budowle użyteczności publicznej, wzniesione na rozległych placach oraz parki i miejsca wypoczynku. W tych rejonach miasta zdjęcia wykonywane są zazwyczaj w miesiącach wiosennych, najciekawszych kolorystycznie. Za najlepszy czas okresu wiosennego w miastach należy uznać pierwsze dni maja, kiedy nieliczna zieleń miejska jest jeszcze delikatna i czysta od spalin, a w wielu częściach miasta zakwitają kwiaty, wprowadzając nowe barwy w szarość miejskiej zabudowy. Lato nie jest najlepszym okresem dla zdjęć pejzażu miejskiego. Powietrze ma małą przezroczystość, spowodowaną zanieczyszczeniami wielkomiejskimi, dogodnym momentem jest krótki okres po opadach burzowych, oczyszczających atmosferę. Szare deszczowe dni jesieni to ulubiony okres miejskich romantyków - zasnute porannymi mgłami wielkomiejskie ulice, parki i osiedla mają swój niepowtarzalny, nostalgiczny klimat.
 
Warto pamiętać, że gdy temat zdjęcia jest już oklepany – miejsca widokowe odwiedzane przez dziesiątki  tysiące turystów rocznie, zrezygnować ze standardowego zdjęcia na korzyść szukania  unikalnych momentów, które podniosą atrakcyjność zdjęcia. Widzieliście kiedyż zdjęcie panoramy miasta  podczas nawałnicy śniegowej? Pewno nie, bo kto w taką pogodę wybiera się na zdjęcia? Ale gdyby się udało, zdjęcie będzie na  pewno wyjątkowe i będzie miało swój charakter.

 

PORY ROKU

Ziemia, poruszając się w kosmosie wykonuje ruch wirowy wokół własnej osi oraz obrotowy wokół Słońca. Zawdzięczamy temu zjawisko dnia i nocy. W dzień jest jasno, a w nocy ciemno, ponieważ promienie Słońca oświetlają tę połowę Ziemi, która jest obrócona w jego stronę.

Zjawisko pór roku związane jest z nachyleniem Ziemi pod stałym kątem 23,5 stopnia względem ekliptyki. Oznacza to, że półkula północna jest nachylona w stronę Słońca przez mniej więcej pół roku. W tym czasie na tej półkuli jest wiosna i lato. Pomiędzy wrześniem a marcem następuje zjawisko odwrotne i na półkuli północnej panuje jesień i zima, na południowej zaś wiosna i lato. Pory roku na obu półkulach są przeciwstawne. W lipcu, kiedy w Europie panuje lato, a Australii jest środek zimy.

    

    

 
    
Zmianom pór roku towarzyszą stałe, charakterystyczne zjawiska. Na wiosnę dni stają się dłuższe, słońce coraz wyżej jest widoczne na niebie. Ponieważ zwiększa się nasłonecznienie i jest cieplej, zaczynają rosnąć rośliny i kwitnąć kwiaty. Lato jest najcieplejszą porą roku. Słońce znajduje się wówczas najwyżej nad horyzontem i jego promienie grzeją najsilniej. Jesienią znów dnia ubywa i im bliżej zimy, tym robi się chłodniej. Zmiany następujące wraz z porami roku są tym większe, im dalej od równika. W ciągu roku odczuwamy sezonowe zmiany klimatyczne.

 

PEŁNE SŁOŃCE I BEZCHMURNE NIEBO

Fotografowany krajobraz oświetlony jest bezpośrednimi promieniami Słońca i światłem rozproszonym przez atmosferę. Efektem tego jest zmiana barwy przedmiotów po stronie nieoświetlonej promieniami słonecznymi.  Na zdjęciach kolorowych przedmioty będą miały barwę przesuniętą w kierunku błękitu. Produkowane przez niektóre wytwórnie czerwonawe filtry konwersyjne pozwalają w procesie kopiowania całkowicie wyeliminować niebieską dominantę zacienionych miejsc. Możliwe jest to jednak tylko przy indywidualnej obróbce zdjęcia. W fotografii czarno-białej wykonywanej bez stosowania filtrów barwa cienia nie ma to znaczenia. Zdjęcia wykonane z filtrami niebieskimi będą miały lekko zmniejszony kontrast (rozjaśnienie cieni przy lekkim przytłumieniu oświetlonych partii przedmiotu). Stosowanie filtrów ciepłych, pomarańczowych i czerwonych zwiększa kontrast zdjęcia (silne przytłumienie błękitu w cieniach, przy silnym rozjaśnieniu miejsc oświetlonych). Przy zdjęciach pod światło z filtrem  czerwonym efekt jest ten jeszcze silniejszy (efekt Wooda).

Na naszej szerokości geograficznej, przy zdjęciach wykonywanych w miesiącach letnich, w godzinach  między 9 rano a 3 po południu istnieje lekka nadwyżka promieniowania niebieskiego. Powoduje to przesunięcie barw w kierunku błękitu. Słońce, znajdujące się wysoko nad horyzontem, nie daje korzystnego oświetlenia dla zdjęć krajobrazowych.
 
Najkorzystniejsze oświetlenie dla zdjęć krajobrazowych można zaobserwować rano i po południu.


 
Bezchmurne niebo nie jest zbyt cenione przez mistrzów kamery.  Czyste, pozbawione obłoków niebo jasnym pasem zamyka kompozycję obrazu od góry. Wprawdzie ton nieba można przytłumić szarymi lub barwnymi filtrami połówkowymi, jednak nadal górna część obrazu pozostaje pusta.

 

PEŁNE SŁOŃCE I NIEBO Z OBŁOKAMI

Jest to najkorzystniejszy w naszych warunkach klimatycznych  stan pogody.  Kontrasty świetlne i barwne są łagodniejsze niż przy bezchmurnym niebie. Białe obłoki zmniejszają intensywność błękitów w cieniach. Ich fantastyczne kształty stają się ważnym elementem kompozycji.

 

ZACHMURZENIE

Taka aura stwarza idealne oświetlenie dla romantycznych, nastrojowych pejzaży. Niebo zakryte szarymi  chmurami daje równomierne, rozproszone oświetlenie. Zmniejsza to wrażenie przestrzeni, zdjęcia barwne wykonywane bez filtrów konwersyjnych wykazują zimny, niebieskawy odcień.

 

ZMIENNA POGODA

 

Jedną z cech naszego klimatu jest duża zmienność pogody. Zdjęcia wykonywane w warunkach zmieniającego się oświetlenia wymagają od fotografa nieustannej czujności. Trud ten jest nagradzany niepowtarzalnymi zdjęciami, w których kaprysy aury grają główną rolę. 
 

 

Krótkim przewodnikiem po zmieniającej się pogodzie jest zamieszczona niżej tabela.


Możliwości zdjęciowe zależnie od stanu pogody

 

Miesiąc Warunki pogodowe     Możliwości zdjęciowe
Styczeń

Opady śniegu, mgły i zamiecie śnieżne. Niebo najczęściej zachmurzone, w dni słoneczne błękitne, bez obłoków. Drzewa liściaste bez listowia

   

Doskonały okres dla fotografowania śnieżnych krajobrazów, wschodzącego słońca i mgieł.

 
Luty Śnieg zaczyna topnieć, Słońce nisko nad horyzontem świeci tylko przez kilka godzin. Często zachmurzenia. Niekiedy można obserwować zachód słońca. Mroźno. Drzewa nadal bez listowia.     Niezbyt ciekawy okres zdjęciowy, za wyjątkiem nielicznych dni pogody.
 
Marzec Pojawiają się pierwsze oznaki wiosny. Zimno i mroźno, niekiedy słońce świeci przez cały dzień. Silne deszcze, często zmiany pogody. Przy końcu miesiąca na drzewach pojawiają się pąki, zakwitają pierwsze kwiaty.     Bardzo dobry okres do wykonywania zdjęć zimowych - bezlistne drzewa na tle efektownego niebo. W mroźne poranki można wykonywać efektowne zdjęcia zmrożonych drzew. Po południu panuje charakterystyczne, zimowe oświetlenie.
 
Kwiecień Słońce coraz częściej świeci na błękitnym niebie. Dni ciepłe przeplatają się z zimnymi. Niektóre gatunki drzew nadal bez liści, inne już nimi pokryte, nieliczne drzewa kwitną. Przy końcu miesiąca połowa drzew pokryta listowiem, połowa w kwiatach.     Dobry okres dla pierwszych wiosennych zdjęć. Zieleń drzew daje znakomite efekty na zdjęciach barwnych. Kwitnące drzewa efektownie wyglądają na tle błękitnego nieba.
 
Maj Wielość kwiatów. Wszystkie drzewa w zieleni. W niektóre dni duże upały, przelotne deszcze i pierwsze burze. Niebo z efektownymi obłokami.     Dobry okres dla zdjęć obłoków - białe obłoki ostro rysują się na tle błękitnego nieba. Efektowne zdjęcia tuż przed burzą.
 
Czerwiec Słońce coraz wyżej. Upały i burze. Przelotne deszcze i słońce sprzyjają pojawieniu się tęczy. Często słońce pojawia się tylko rano i wieczorem, a środek dnia pochmurny.     Pierwsze możliwości wykonywania zdjęć wieczornych, kiedy pogoda i oświetlenie sprzyjają temu zamiarowi.
 
Lipiec Duża ilość dni upalnych, jednak często zdarzają się dni deszczowe. Przez większą część dnia słońce wysoko na niebie. Niebo jasno-błękitne, obłoki pojawiają się rzadko horyzont często zamglony. Zamglenie znika po deszczu.     Najlepszy okres dla zdjęć to wczesne rano lub późne popołudnie.
 
Sierpień Silne upały, słońce wysoko na niebie. Wczesnym rankiem w ciepłym powietrzu pojawiają się mgły. Niebo czyste, błękitne. Przelotne deszcze w okresach silnego oziębienia.     Najlepszy okres dla zdjęć to wczesne rano lub późne popołudnie. W powietrzu pojawia się zamglenie, zubożające obraz. Deszczowe dni nie sprzyjają fotograficznym eskapadom.
 
Wrzesień Słońce niżej na horyzoncie, dni coraz krótsze. Rankiem zaczynają występować mgły. Niebo czyste, błękitne. Przy końcu miesiąca liście drzew zaczynają żółknąć.     Bardzo dobry okres do wykonywania zdjęć pejzażu. Najlepszy miesiąc do zdjęć nocnych, zmrok zapada wcześnie, noce są jeszcze ciepłe.
 
Październik    Niekiedy świeci słońce. Deszcze i mgły. Drzewa w ciepłych kolorach liści.     Idealny miesiąc dla pejzaży jesiennych. Różnobarwne liście, słońce jeszcze świeci.
 
Listopad Deszcze, wiatry i mgły. Silne zachmurzenie przez cały dzień. Opadają liście z drzew.     Nie zalecany miesiąc dla zdjęć pejzażowych.
 
Grudzień Bardzo zmienna pogoda, zimno. Zachmurzenie przez cały dzień lub cały dzień jasny, słoneczny. Rano przymrozki. Silne wiatry. Przy końcu miesiąca często pada śnieg.     Dogodny okres dla zdjęć śniegu i zimowego słońca. Najlepiej wykonywać zdjęcia po opadzie śniegu przy pierwszych przebłyskach słońca.

Zadanie domowe

Proszę o wykonanie jednego lub kilku zdjęć krajobrazowych, dostosowanych do pory roku i warunków, jakie w Twojej okolicy się znajdują.
Proszę zwrócić uwagę na warunki oświetleniowe. Do nich należy dostosować temat zdjęcia.
Niech zdjęcie odzwierciedla to, co jest warte pokazania.